söndag 14 december 2014

Stars...





Tidigare idag hörde jag mig själv börja bearbeta barnen på att kanske prova en annan pyntning av julgranen i år än den vi brukar. En ny variant. Typ utan hundra röda kulor. Kanske i vitt, beige och silver. Det låter väl fint? Vi kan åka tillsammans och välja ut fint pynt som vi alla gillar säger jag entusiastiskt när jag ser att barnen liksom rycks med av min iver. Men de röda kulorna då? Ska inte de få vara med alls? Inte ens några? Jo, alltså vill ni hellre ha granen pyntad som vi brukar så kör vi på det. Absolut. Nej, vi provar något nytt istället säger barnen och ser uppriktigt sagt förväntansfulla ut. Men. Vad gjorde jag nu?! Helt iskallt, på ett ögonblick, fick jag barnen att välja bort de varmröda julkulorna som hänger i vår gran år efter år. Det kallas ju tradition och det ska liksom vara så. Jag skulle gärna haft en vacker slirig cedergran med enstaka bleka dekorationer i, men en sådan kan jag ju sitta och stirra på när barnen är utflugna. Inte nu. Inte i år. 

Nej, minsann jag tänker INTE släcka några stjärnögon.



Jag vill citera Lou Rossling " I barnens ögon upptäckte
jag de lysande stjärnorna som strålar starkt redan
från födseln och sedan ofta mattas av och till och
med slocknar. Länge trodde jag att släckta ögon var
omöjliga att tända igen, men tack vare barnen har
jag lärt mig att stjärnglansen kan stråla hos både
vuxna och barn. Det gäller att se den inre glöd som
brinner i oss alla. När vi var små släckte någon annan
våra stjärnögon, som vuxna kan vi tända dem
igen"

♥♥♥

Kram på er alla


På brickan i köket. Söta lyckogranen fick jag av en arbetskamrat.

6 kommentarer:

Anci sa...

Det är så fint skrivet och så sant. Du gav mig något att tänka på. Tack för påminnelsen !
Och bilderna är fina !

Kramar
Anci

LIVSGLITTER sa...

Superfint! Hittade precis hit, kommer tillbaka garanterat!

Ha en fin dag

// L

Nellie sa...

Blev lite glad att läsa om ditt julgranspyntande. Har de senaste fyra åren pyntat vår stora gran i vardagsrummet i silver o vitt. Bara för att det matchar inredningen där. Varje år har min minste son påpekat att det är finare och mer juligt med röda kulor. Men nähe, jag har hänvisat till granen i matsalen som är klädd m gamla o t o m antika julgransprydnader. Där finns det röda kulor, det får väl räcka! I år gör jag en helomvändning för grabbens skull. Stora granen kommer kläs i röda kulor o vita julgranskarameller. Silverkulorna får ligga i glaskupor o på fat m blockljus i år. Men ett I-landsproblem egentligen. Skall vara glad att jag har mina nära o kära att samlas m vid jul och det är myset och gemenskapen som borde vara det viktigaste. Inte färgen på kulorna! :) Hoppas att ni får en fin julhelg! PS Glömde att nämna att minste sonen fyller 17 år nästa gång!!! :) DS

Millas hem sa...

Tack livsglitter för din kommentar! Jag kunde tyvärr inte lämna någon hos dig. Vet inte varför! Kul att du hittade till mig! Du är såå välkommen!♥

Millas hem sa...

Hej Nellie! Hoppas att du läser detta! Kan inte lämna kommentarer hos dig heller! Vad kan det bero på tro?? Ingen aning!! Måste kolla upp detta! Tack så mycket för dina ord hos mig. Du gör helt rätt!!!♥

LOPPISLIV sa...

Så himla sött du pyntat på din charmigt slitna vita bricka! Den lilla granen är ju bara för söt!!

Håller med dig, du gör helt rätt!! Stå ut ett par veckor med den röda färgen :-) Då känns det ännu härligare när man städar ut julen sen i januari...fniss :-) Huxflux är barnen ute ur boet och då är det faktiskt inte alls lika kul att pynta längre....fast man nu får bestämma färgerna helt själv!! Så njuuuuut, för julen är barnens högtid <3

Kraaaaam Paula