onsdag 24 oktober 2012

Ett värmande minne...





Filtarna och kuddarna som ligger i mormor och morfars gamla potatiskorg kommer väl till användning en gråmulen dag som denna. Mormor lever inte längre. Hade hon gjort det så vet jag med säkerhet att hon hade försökt avstyra mig från att ha en potatiskorg i vardagsrummet. "Det går bara inte för sig" hade hon förmodligen sagt.

Att veta att de gick där på åkern med en en varsin hand i handtagen och småpratade medans korgen fylldes med potatis blir en rar bild jag gärna låter leva kvar.

Kram

14 kommentarer:

nannette sa...

Lovely image and a pretty basket. Hard to imagine cold and dirty potatoes in it. But like this it almost makes us long for winter ...

Lallbacken sa...

Visst är det något speciellt att ha något från sina förfäder!? Din skoburk där i bakgrunden tror jag att jag lånar som inspiration ;)
/mia

Johanna sa...

Så fint du beskriver din mormor och morfar.

Jättefin potatiskorg och fina kuddar som ligger i:)

Kram Johanna

Photo by Maria sa...

De är så fina de korgarna.. Letar efter en sådan i fotosyfte.. men mina fotorekvisita brukar jag få användning av hemma med =)

Tror du inte din mormor hade ändrat sig när hon sett hur fint det blev och att du använder den =)

Kram Mia

Anonym sa...

Gulligt med barnskor i glasburken. Potatiskorgar är ju så fina :)

Anonym sa...

Gulligt med barnskor i glasburken. Potatiskorgar är ju så fina :)

Grodmamman sa...

Ungefär som min mormor som gick och köpte nya lakan till mig istället för att ge bort av de gamla när jag önskade det till en födelsedag. "Va?!? Ville du ha av de gamla lakanen, varför det?" Hon har svårt för att förstå att jag blir glad över gamla spetsar och gamla lakan och påslakan.
Potatiskorgen är jätte fin!
Kram

Villa Björkenäs Backen sa...

Hej ! :)

Tänk det :)
Det skulle hon nog int förstå ;)
Vi som bara älskar sånt.
Vi har också en sådan korg hör hemma.
Den var kvar i källaren när vi flyttade.

Ha nu en fin kväll och fortsättning på denna höst veckan¡

Unknown sa...

Hej!

Hur går det med den lille familjemedlemmen?

Vår börjar bli till åren...

Jag har också flera gamla potatiskorgar, de är finare än alla nya i världen!

Ha det gott!

Kram Anna

Tinas bo sa...

Det hade min mormor oxå sagt... :)
Men görsnyggt är det!!
ja filtar och täcken är ju nästan ett måste nu..
Såå mysigt att kura ihop sig i, i soffan.. :)

Kram Tina

Päivi Lemström sa...

NICE NICE...
>3

Sallys hus sa...

Vilket underbart minne och nog passar potatiskorgen bättre i ditt vardagsrum....du skulle nog ha kunnat övertala mormor tilla tt en skottkärra hade varit bättre till potatisen..;)
kram Katarina

Unknown sa...

Hej,
vad härligt det låter!

Gillar verkligen skorna i glasburken! Är det dina egna skor?

Ha det fint!
Kram
Lotta

erdbeerdiamant sa...

Lively pictures :) And I love the basket *g*